SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / Institute of Social Sciences

Sıkça Sorulan Sorular

Lisansüstü öğrenci alımları Güz ve Bahar yarıyılı olmak üzere yılda iki kez yapılabilir. Güz yarıyılı başvuruları Temmuz veya Eylül ayında, bahar yarıyılı başvuruları ise Ocak veya Şubat ayında Enstitümüz web sayfasından ilan metni ile duyurulmaktadır. Başvurular bittikten sonra tekrar başvuru için ilana çıkılamaz. Başvuru tarihleri ayrıca akademik takvimde yer almaktadır https://sbe.odu.edu.tr/Page/64/akademik_takvim 

Adaylar, Başvuru Bilgi Sistemine kayıt olup ilanda istenilen bilgi ve belgeleri sisteme girerek/yükleyerek başvurularını yaparlar. Ön başvurusu uygun olan adaylar ilanda belirtildiği şekilde giriş sınavına (sözlü, yazılı, mülakaat) alınır. Giriş sınavı ilanda belirtilen yer, tarih ve saatte yapılır. Giriş sınavı sonucu oluşan puan sırasına göre kazanan adaylar enstitümüz web sayfasından ilan edilir.

Kesin kayıt işlemleri ilanda belirtilen şekilde yapılır.

Azami Süre Hesabı: Öğrenciler; kazandıkları programa kesin kayıt yaptırdıkları akademik yılın yarıyılından başlayarak kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın yarıyıl sayarlar. Kayıt dondurulan dönem/dönemler süre hesabına katılmaz, salgın ve afet nedeni ile alınan ek süre/süreler süreye dahil edilir. 

Süre hesabını etkileyen faktörler; yarıyıl intibakı (muafiyet, af), kayıt dondurma, ek süre (salgın ve afet nedeniyle verilen)

Örnek: 20192020 Güz yarıyılında kesin kayıt yaptıran bir tezli yüksek lisans öğrencisi aşağıdaki tabloya göre 2023-2024 akademik yılı Bahar yarıyılının sonunda tez savunma sınavına girmesi gerekir.

Akademik Yıl GÜZ BAHAR
2019-2020 KAYIT YENİLEME          1.Yarıyıl KAYIT YENİLEME          2.Yarıyıl
2020-2021 KAYIT DONDURMA 1.EK SÜRE                        3.Yarıyıl
2021-2022 KAYIT YENİLEMEDİ      4.Yarıyıl     KAYIT DONDURMA
2022-2023 2.EK SÜRE                      5.Yarıyıl KAYIT YENİLEMEDİ       6.Yarıyıl
2023-2024 KAYIT YENİLEMEDİ      7.Yarıyıl (1.Ek süre eklendi) KAYIT YENİLEME          8.Yarıyıl  (2.Ek Süre eklendi) 

2 YARIYIL KAYIT DONDURMA         (Süreyi etkileyen unsur)

2 YARIYIL EK SÜRE                       (Süreyi etkileyen unsur)

2 YARIYIL KAYIT YENİLENMEMİŞ     (Süreyi etkilemez)

 

 

Öğrenci Bilgi Sistemi / Bilgilerim bölümünde “Azami Süre Eğitim Yarıyılı” bölümünden kaçıncı yarıyılda olduğunuzu görebilirsiniz.

Sevk Tehiri: Askerlik çağına gelmiş erkeklerin, eğitimleri dolayısıyla sevkini eğitim-öğretim süresi kadar ertelemeleridir.Sevk tehiri; Kayıtlı olunan programın azami süresi dahilinde 35 yaşını doldurdukları yılın sonuna kadar yapılabilmektedir.

Lisansüstü öğrencilerin sevk tehir işlemleri, Enstitümüze başvurusu halinde (form)  ilgili Asker Alma Bölge Başkanlığına online olarak teklif edilir. Başvurular; web sayfamız formlar/Genel Formlar altında yer alan askerlik işlemleri dilekçesi ve ekine askerlik durum belgesi ekleyerek e-posta yolu ile veya şahsen yapılabilir.

Kendi isteği ile yapılmış sevk tehiri hariç başka kurumca yapılmış sevk tehiri bulunan öğrencilerin sevk tehiri yapılamamaktadır. Bu durumdaki öğrencilerin mevcut sevk tehirlerini iptal etmeleri veya mevcut sevk tehiri sonunda yeniden Enstitümüze başvurmaları gerekmektedir.

Sevk tehir başvurusunu yapmak, sonuçlarını takip etmek öğrencinin sorumluluğundadır.

Yeni kayıt yaptıran öğrencilerden sevk tehir talebinde bulunanların teklifleri ekle-çıkar sonunda topluca yapılmaktadır. 

Öğrenciler teklif durumlarını teklif edilen tarihten itibaren 1 ay içerisinde devlet üzerinden veya Enstitümüzden öğrenebilirler.

 

-Tezli yüksek lisans programına kayıtlı öğrenciler sınav tarihini takip eden en geç 3 ay içerisinde,

-Doktora programına kayıtlı öğrenciler ise sınav tarihini takip eden en geç 6 ay içerisinde;

aynı juri ile önerilen sınav tarihinden en az bir ay önce yeniden tez savunma sınavı için başvuruda bulunur. Önerilen sınav tarihinin ders kayıtlarından sonraya denk gelmesi durumunda öğrenci ders kayıt süresi içerisinde ders kaydını yeniler. 

Başarılı bulunan tez, Ek süre almadan tez savunma sınavını takip eden en geç 1 ay içerisinde, bir aylık teslim süresi dolmadan ek süre alarak tez savunma sınavını takip eden en geç 2 ay içerisinde tezin "Savunma Sınavı Sonrası Yapılacak İşlemler Kılavuzu" na göre  teslim edilmesi gerekir. Tezin kontrol süreçleride bu sürelerin içerisinde olup bu süreler uzatılamaz.

Üniversitemiz Bilgi İşlem Daire Başkanlığıtarafından yeni kayıt yaptıran Lisansüstü öğrencilerine ilk ders kayıtlarından sonra "Office 365" üzerinden kurumsal Eposta adresi tanımlanmaktadır. Öğrencilerimiz, aşağıdaki bağlantıdan aşağıdaki şablonu kullanarak sisteme giriş yapabilirler. E-posta ile ilgili soru ve sorunlarınız için lütfen Bilgi İşlem Daire Başkanlığı personeli ile iletişime geçiniz.

Bağlantı Adresi : https://www.office.com/

Kullanıcı Adı     : Öğr.No@ogrenci.odu.edu.tr

Şifre                     : OuTCNo@

Yeni Öğrencilerin Kimlik Kartları

Yeni kayıt yaptıran öğrencilerimizin kimlik kartları başka bir işleme gerek kalmaksızın otomatik olarak basılır. 

Kartlar ders kayıtlarını takiben 1 ay sonra şahsen ve imza karşılığı Enstitü Müdürlüğünden teslim alınabilir.

Kimlik kartları hazırlandığında  Enstitü web sayfası ve öğrencilerin kayıtlı e-posta adreslerine ayrıca duyurusu yapılır.

Eski Öğrencilerin Kimlik Kartları

Daha önce kayıt yaptırıp kimlik kartını almamış öğrencilerde yeni öğrenciler gibi kimlik kartlarını Enstitüden teslim alabilirler. 

Kimlik Kartının Yemekhane Özelliğinin Kullanılması

Yemekhane hizmetinden yararlanmak için; https://odukart.odu.edu.tr/new-account linkine tıklanıp üyelik oluşturularak ODÜ KART'a  para yükleme işlemi yapılabilir.

Öğrenci Kimlik Kartı Yenileme İşlemleri

Öğrenci kimlik kartının fiziki olarak zarar görmesi, kaybolması, çalınması veya isteğe bağlı olarak kimlik yenileme işlemi Üniversite Yönetim Kurulunca belirlenen ücrete tabidir. Mezun / ilişik kesme aşamasındaki öğrencilerin kimliklerini teslim edemeyecek olması durumunda yapılacak işlemler de aynı şekildedir.

Kimlik yenileme işlemleri için öğrencilerimiz Belge Talep Formu ve ücret gerektiren kimlik yenileme işlemlerinde banka dekontu ile Enstitümüze başvuru yapabilirler.

Mezuniyet ve İlişik Kesmede Kimlik Kartının Teslimi

Kimlik kartının mezuniyet ve ilişik kesme işlemlerinde Enstitüye teslim edilmesi gerekir. Öğrencilerin kartlarını teslim edemeyecek olması durumunda yapılacak işlemler kimlik kartı yenileme işlemi gibidir.

Kartın Aktif veya Pasif Kalması Durumu

Ordu Üniversitesinin başka birimlerinde öğrenci olan veya Ordu Üniversitesinden mezun olup kartını mezuniyette teslim etmeyen öğrencilerimizin yeni kartları PASİF olarak basılır. Bu öğrencilerimizin Ordu Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı 

Tezsiz yüksek lisans programlarında dersler ikinci öğretim (saat 17:00'dan sonra) olarak işlenmektedir. Programı tercih edenlerin çoğu çalışma hayatı içerisinde olduğundan bazı programlarda derslerin işlenişi ve derslere devam konusunda esneklik sağlanabilmektedir.

Bazı programlarda dersler; ödev, araştırma vb. şekilde, bazı dersler ise online olarak yapılabilmektedir. Bu konuda ayrıntılı bilgi programda ders veren öğretim üyelerinden alınabilir.

Haftalık ders programları ders kayıtları sırasında Enstitü web sayfasından yayınlanmaktadır.

 

Erasmus Öğrenim ve/veya Staj Hareketliliği Kapsamında yurt dışında geçirilen süre azami eğitim süresi içerisinde sayılmaktadır.  Kayıt dondurma veya ek süre (salgın, afet) kullanımı gibi değerlendirilmez. Öğrencilere Yurtdışı çıkışına ilişkin sadece izin verilir.

 

Enstitümüzde mevcut Tezli Yüksek Lisans, Tezsiz Yüksek Lisans ve Doktora programlarına web sayfası "PROGRAMLAR" menüsü altından erişebilirsiniz.

*Öğrenci alımı için verilecek ilanda programların hepsi yer almayabilir. Öğrenci alımı şartını taşımayan, kontenjan verilmeyen programlara öğrenci alınmaz. 

Öğrenci alımı yapacak programlar; öğretim elemanı sayısı, üzerindeki danışmanlık ve ders yükleri gözetilerek Enstitüye önerilir. Bu koşulları sağlamayan programlar her yarıyıl için öğrenci alımı yapmak üzere kontenjan vermeyebilir. Kontenjan verilmeyen/İlanda yer almayan programlar için öğrenci alımı yapılamaz.

Lisansüstü eğitimde her bir faaliyetin süresi akademik takvim ile belirlenmiştir. Herhangi bir sorunla karşılaşmamak adına Akademik takvimin her yarıyıl takip edilmesi önem arz etmektedir. 

Akademik takvim bir eğitim-öğretim yılı (iki yarıyıl) olarak hazırlanır ve Temmuz ayında yenilenir. Akademik takvim için tıklayınız. 

Enstitümüze telefon ve e-posta yöntemleri ile ulaşabilirsiniz. Enstitümüz iletişim (telefon, dahili ve e-posta) bilgileri web sayfamız iletişim bölümünde yer almaktadır. 

Web Adresimiz: https://sbe.odu.edu.tr 

Telefon: Enstitümüz dış erişim için telefon numarası olarak  Ordu Üniversitesi ana santral numarasını (0 (452) 226 52 00) kullanmaktadır. Ana santral üzerinden; ulaşmak istediğiniz personelin dahili numarasını (web sayfamızda mevcuttur) tuşlayarak veya canlı sekreter üzerinden ilgili personeli bağlatarak Enstitümüze ulaşabilirsiniz.

E-posta: Enstitümüz sbe@odu.edu.tr e-posta adresini kullanmakta olup günlük olarak takip edilmektedir. Gönderdiğiniz her bir e-posta karşılığında sistem tarafınıza alındı mesajı göndermektedir. Böylece iletinizin Enstitüye ulaşıp ulaşmadığını teyit edebilirsiniz. 

Adres: Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cumhuriyet Yerleşkesi, Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Binası, Kat:3     -   Altınordu / ORDU / TÜRKİYE    

*İlgili personelin dahili numarasından kendisine ulaşamamanız durumunda diğer bir personel ile iletişime geçebilirsiniz.

-------Santral numarasının sürekli meşgul olmasından, canlı sekretere bağlanamamaktan, canlı sekreterin yanlış bağladığı dahili hatlardan ENSTİTÜMÜZ sorumlu tutulamaz.........................Lütfen dahili numaraları kendiniz tuşlayınız.

Danışman atamasını takiben mutlaka danışmanlar ile iletişime (tercihen yüz yüze) geçilmelidir. Danışmanların dahili numaraları ile e-posta adresi bilgilerine Üniversite Telefon Rehberi üzerinden  erişebilirsiniz.

Danışman öğretim elemanlarının kadroları kendi fakültelerinde olup  Enstitü bünyesinde sadece ders vermekle görevlidirler. Bu nedenle Öğretim elemanlarının dahili numaralarına ulaşılamaması durumunda bağlı oldukları fakülte telefon numaralarından bilgi alabilirsiniz.

Lisansüstü programlara başvurarak kesin kayıt hakkı kazanan adayar, belirtilen şekilde ve sürede kesin kaydını yaparlar. Kesin kayıt yapmayan adaylar, kayıt hakkını kaybeder ve yedek listedeki adaylara, puanlama sırasına göre kayıt hakkı tanınır. Kesin kayıt işlemleri, lisansüstü programın özellikleri dikkate alınarak ilanda belirtilen usul ve şekilde yapılır. 

Kesin kaydını yapan adaylar Sorgu sayfasından öğrencilik durumlarını takip edebilirler.

-Web sayfamızı inceleyebilirsiniz,

-Yönetmelğimizi ve yönergelerimizi inceleyebilirsiniz,

-Öğrenci Bilgi Sistemini inceleyebilirsiniz,

-Danışmanınız atanmış ise iletişime geçebilirsiniz,

Katkı Payı/Harç Ücreti Ne Kadar ve Nereye Ödenir

Katkı Payı/Harç Ücreti her yıl Bakanlar Kurulu Kararı ile (Ağustos sonu gibi) belirlenir ve ders kayıtlarından önce ÖBS'ye işlenir. Harç ücretini; web sayfamızdan, ödeme sırasında veya ders kayıt ekranından öğrenebilirsiniz.

Ödemeler; öğrenci numaraları ile (Başında "o" olmadan) Türkiye Ziraat bankasının bankamatik (ATM) ve internet bankacılığı gibi online ödeme kanallarından > Ödeme İşlemleri / Diğer Ödemeler/ Eğitim Ödemeleri / Üniversite Ödemeleri/ PlakaKodunu Giriniz:52/ … şeklinde yapılabilir. Ödemelere ilişkin Enstitü tarafından herhangi fiş veya dekont istenmez. 

Kimler Katkı Payı/Harç Ücreti Öder

Bir Yükseköğretim Programına (lisan, önlisans, açıköğretim)  kayıtlı iken tezli lisansüstü programına kayıt yaptıran öğrenciler, Lisansüstü programın normal süresini  (Tezli yüksek lisans programları için 4 yarıyılı, doktora programları için 8 yarıyılı) aşan öğrenciler, Tezsiz yüksek lisans programı öğrencileri ve Yabancı uyruklu öğrenciler.

İndirim/Muafiyet Var mıdır?

Enstitümüz tezli lisansüstü programlarına kayıtlı gaziler ile şehit ve gazi yakınları (eş ve çocukları) katkı payından muaf  ve engeliler ise engellilik oranında indirimden yararlanabilirler. Tezsiz programlarda indirim veya muafiyet uygulanmaz.

Katkı Payı/Harç Ücreti İadesi Yapılır Mı?

Ders kaydı yaparak sonradan kendi isteği ile kaydını sildiren öğrencilerin ödemiş oldukları katkı payı/öğrenim ücreti iade edilmez. Ancak ders kaydı yapıp kayıt donduran, tezsiz programlarda kontenjan altı kalması nedeniyle açılmayan programlarda, anlatılanların dışında süresi gelmediği halde harç ücreti ödeyenlerin iade işlemleri yapılabilir.

Katkı Payını Ödediğim Halde ÖBS'de borcunuz vardır, Banka ise borcunuz yoktur diyor. Nedeni nedir?

Başka bir yükseköğretim kurumuna kayıtlı iken harç ücreti ödemeden ders kaydı yapan öğrencilerin harç tanımlamalarının daha sonra yapılmasından dolayı alınamayan bu ücret bir sonraki dönemin ücreti ile birlikte yansıtılır. Ancak ödeme yapamayan öğrencilerin kendilerini tanıtır bilgileri ile birlikte sbe@odu.edu.tr adresine duruma ilişkin ileti göndermeleri durumunda ödemelerini gerçekleştirebileceklerdir.

Önce ders kaydımı yapmalıyım katkı payı mı ödemeliyim?

Öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti ödemesi gerekenler bu ödemeyi gerçekleştirmedikçe ders kaydı yapamazlar.

 

“Şifremi Unuttum” butonunu, daha önce ÖBS'ne girip iletişim bilgilerini doğrulatan öğrenciler kullanabilir. İlk kez giriş yapacak öğrenciler bu butonu kullanamazlar. 

İlk kez Öğrenci Bilgi Sistemine (ÖBS) girecek öğrenciler; ÖBS giriş ekranı İlk Şifre Oluşturma linkinden sırası ile “TC.Kimlik No”, büyük harflerle “BABA ADINI” ve “doğum tarihini” girerek şifre oluştur butonuna basıp 5 dakika için geçerli GEÇİCİ ŞİFRELERİNİ oluşturabilirler. Geçici şifre ile 5 dk. içinde kalıcı şifrenin oluşturulması gerekir.

Üniversitemizde ikinci bir kaydı olan (lisan, önlisan veya tezsiz) öğrenciler  şifre oluştururken kullanıcı seçip şifre oluşturmaları gerekir.

ÖBS Kullanıcı adı “o” harfi ile başlayıp öğrenci numarası ile devam eder. Öğrenci numarası ise "o" harfinden sonraki rakamsal kısımdır. Örnek: o224500012

*Online başvuru veya online kesin kayıt işlemleri sırasında verilen şifreler ÖBS için kullanılamaz.

Daha önce Öğrenci Bilgi Sistemine girerek iletişim bilgilerini güncelleyen ve e-posta adresini doğrulayan öğrenciler "Şifremi Unuttum" butonunu kullanarak şifrelerinin E-posta adresine gönderilmesini sağlayabilir.

İlk şifre oluştururken 5 dk. içinde kalıcı şifrelerini oluşturamayan, e-posta adreslerini doğrulatmadan şifrelerini unutan öğrenciler sbe@odu.edu.tr adresine kendilerini tanıtıp yaptıkları işlemleri açıklayıcı bilgi yazarak şifrelerinin sıfılanması talebinde bulunabilirler. Telefon ile şifre sıfırlama talepleri gerçekleştirilmez. 

Öğrenciliğiniz süresince kullanacağınız formlara ve program süreçlerini içeren Kılavuzlara Formlar altından erişebilirsiniz. Formlar genel olarak imzaların tamamlanmasından sonra ilgili programın sekreterliğine (ders gördüğünüz birimin yazı işleri) teslim edilir. Bu nedenle formlarınaltındaki açıklamaları dikkatle okuyunuz. Bütün programları ilgilendiren formlar için GENEL FORMLAR bölümüne bakınız. Akademik formlar, akademisyenlerin kullanacakları formlardır. 

İmzasız, eksik doldurulmuş ve güncel olmayan  form, belgeler kabul edilmeyecek ve iade edilecektir.

Ders seçme/kayıt yenileme işlemleri Akademik takvimde belirlenen süreler içinde Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden, öğrencilerin dersleri seçerek danışman onayına göndermesi ve danışmanlar tarafından derslerin onaylanarak kesinleştirilmesi şeklinde online yapılır. 

Katkı payı/Harç ödemesi yükümlülüğü bulunanlar bu ücreti ödemedikçe ders kaydı yapamazlar. Ayrıntılar için ilgili konunun başlığına tıklayınız.

Danışman, ders/dersleri onaylayabilir, reddedebilir veya düzeltme isteyebilir. Bu durumda öğrencinin dersleri yeniden düzenlemesi gerekebilir.  Bu nedenle öğrencilerin ders kayıtları sonunda; öğrenci bilgi sistemi ders kayıt ekranında, kayıtlanma Aşaması bölümünü “kayıtlanma tamamlandı” olarak görüntülemesi gerekir aksi halde mutlaka danışman ile iletişime geçilmelidir. Danışmanlar akademik takvimde kendileri için belirlenen süreye kadar ders kayıtlarını kesinleştirebilirler. Danışmanı atanmayan öğrenciler için ise danışmanlık görevi tez danışmanı atanıncaya kadar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanı veya program koordinatörü/başkanı tarafından yapılır.

Tez aşamasına geçen öğrenciler; her yarıyıl tez ve uzmanlık alan dersine kayıt yaptırır.

Akademik takvimde belirlenen süreler içinde ders kaydını yapmayan ya da kaydını yenilemeyen öğrenci; öğrencilik haklarından yararlanamaz, sınavlara (tez, ders, seminer, yeterlik, tik vb.) giremez. Kaybedilen yarıyıl öğrenim süresinden sayılır.

  • Bir öğrenci eğitim-öğretim boyunca bir öğretim üyesinden (tez, uzmanlık ve seminer hariç) en fazla 4 ders alabilir.
  • Bir öğrenci eğitim-öğretim boyunca farklı üniversiteden, farklı anabilim dalından, farklı programdan en fazla iki ders alabilir.
  • Tez savunma sınavı, ders kayıtlarından sonraya kalan öğrenciler (düzeltme alanlar dahil) ders kaydı yaparlar. Tez savunma sınavına girerek mezun aşamasında olan öğrenciler ders kaydı yapmazlar. 
  • Tez ve Uzmanlık Alan Dersleri öğrencinin ilk kayıt yaptırdığı dönemden mezuniyetine kadar alınmaya devam eder.
  • Ders kayıtlarında tez danışmanlığı, uzmanlık alan dersi veya seminer dersinin görünmemesi bir önceki dönemden dersin notunun danışman tarafından girilmediği anlamını taşır. 
  • Tez ve dönem projesi aşamasında olan öğrenciler de kayıt yenileme işlemi yaparlar.
  • Tezsiz Yüksek Lisans Alınacak Ders ve Kredi Miktarı
  • Tezli Yüksek Lisans Alınacak Ders ve Kredi Miktarı
  • Doktora Alınacak Ders ve Kredi Miktarı 

Enstitümüzde tezli yüksek lisans programlarındandan tezsiz yüksek lisans programlarına geçiş bulunmamaktadır. 

Ancak tez savunma sınavından başarısız olan ve kayıtlı olduğu süre içerisinde tezsiz yüksek lisans programının azami koşullarını  ( en az 10 ders ve 30 kredi) sağlayan öğrencilere sınav tarihini takip eden 15 iş günü içerisinde talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilebilir. 

1-Öğrenci, hazırladığı ve danışmanın uygun gördüğü tez önerisini (form web sayfamızda mevcuttur) en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar ilgili ana bilim/sanat dalı yazı işlerine teslim eder. Tez savunma sınavı, tez konusu önerisinin verildiği tarihten itibaren en erken altı ay sonunda yapılabilir.

2-Tez önerisi kabul edildikten sonra, aynı yöntemle üzerinde değişiklik yapılabilir.

 

Tez konuları (doktora dahil) Enstitü yönetim kurulunca onaylandıktan sonra 2023-2024 Bahar yarıyılından itibaren Öğrenci Bilgi Sistemine işlenmektedir. Daha önce önerilmiş tezler sistemde görüntülenemez. Tez konunuzu: Öğrenci Bilgi Sistemi / Bilgilerim bölümü "Tez Bilgileri" başlığı altından görüntüleyebilrsiniz.

Lisansüstü öğrenciler; danışman önerisi, anabilim/anasanat dalı akademik kurulunun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile yurt içi ve yurt dışındaki başka yükseköğretim kurumlarından en fazla iki lisansüstü ders alabilir.

Seminer dersi başarılana kadar, Uzmanlık Alan Dersi ile Tez Danışmanlığı öğrencinin mezuniyetine kadar alınmaya devam edilir. Ancak dönem sonlarında bu derslere danışmanlar tarafından not verilmemesi, unutulması vb. durumlarda bu dersler ders kayıt ekranında görünmezler. Bu nedenle öğrencilerin danışmanları ile iletişime geçerek bu dersin notlarını girmelerini istemelidirler.